+ dag dig dug +

March 15, 2011

BPA Baby Bottles Banned!

ada 2 isu terhangat buat masa sekarang. tsunami & BPA baby bottles ni.

syukurlah kerajaan dah ambil langkah pengharaman BPA baby bottles. kalau tidak kita sendiri pun tak tahu yang mana satu BPA free yang mana bukan. tapi kebanyakan BPA free bottles ni ada tulis.

maklumat lanjut silalah ke laman web Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan, Kementerian Kesihatan di SINI. dan panduan penggunaan BPA bottles di SINI.

isu ini sangat sensitif di awal² kelahiran Kakal. since pregnant lagi dah banyak baca tentang BF dan juga botol² apa yang sesuai untuk newborn baby. untuk elak kembong & juga tersedak. masa itu keinginan nak fully BF sangat membuak-buak. tapi rezeki tu Allah yang tentukan. dan dengan segala dugaan yang datang, terpaksa teruskan dengan formula milk dan botol. Alhamdulillah Kakal ok dengan susu formula setakat ini.

mula² sekali pakai Avent sebab dah beli siap² starter pack Avent tu. tapi kerap sangat Kakal tersedak pakai botol tu dan flow dia agak laju. jadi tukar kepada Mothercare dengan teats Nuby. Alhamdulillah sampai sekarang dia ok dengan botol tu. tapi teat Nuby tu susah pula nak cari yang stage 2. itu yang tengah pening nak tukar botol apa pula ni.

sedang giat mengusyar Tomme Tippee atau MAM. tapi yang pasti kena cari teat yang ala² Nuby ini.



Nuby Teat

notakaki : betul ke email tentang acid rain itu? menakutkan sungguh..

8 comments:

  1. raina memang penggemar MAM product dari sejak kecil lagi. soothers dia ke semuanya dari MAM. sbb MAM ni anti colic, free BPA dan lain2 lah.

    lagi satu yang raina suka MAM ni sebab puting dia jenis leper. raina mmg akan tolak mentah2 kalau puting dia jenis bulat. dia mesti nak yg jenis leper

    ReplyDelete
  2. eryn guna botol avent (yg colour putih bukan yg kuning) dan botol MAM.balik ni nak kena tukar botol avent putih dia tu ke botol avent kuning yg ada BPA Free.risau gaklah sbb tadi baca dia punya kesan pada bayi.:-(
    tadi ada gak dpt e-mail pasal hujan asid disebabkn oleh letupan nuklear tu,wallah hualam.no komen.ni semua kerja Tuhan.just get prepared.

    ReplyDelete
  3. better amik mam sbb tomi tippi puting keras..yna punya ade 2 btol xguna2..rse nk let go jer..haha..husna ari tu wt perangai xmo btol..bila bg mam bez jer die isap...lg plk mam ader anti colic, blh elk kmbung..die kuar angin kot hujung btol

    ReplyDelete
  4. Kak Fie, byk pia bljr stakat ni..byk gak blog psl botol2 ni skrg..insyaAllah leh jadikn pnduan..bhye gak ka..mcm² je yg kita patut tahu..huhu..

    ReplyDelete
  5. nurul : itu lah dia, puting MAM leper kan, takut Kakal tak nak pula. tapi botol tu cantik! hehe.

    ReplyDelete
  6. ct shah : oh avent yg putih tu bukan BPA free ek?

    ReplyDelete
  7. yana : oh ye? tommi tippi tu keras eh? thanks yana :)

    ReplyDelete
  8. pia: byk sgt yg pia boleh belajar lg dr blog² mummies yg lain. :)

    ReplyDelete

welcome to preggieland dear