+ dag dig dug +

April 7, 2010

air & minyak selusuh

dah masuk 8 bulan pregnancy ni dah mula persiapan ke arah persediaan bersalin. selalunya 35 minggu ke atas mesti bakal ibu dah fikir air penawar atau apa-apa cara untuk mudahkan bersalin nanti.

tak ketinggalan saya pun dah mula terfikir-fikir. macam manalah sakit bersalin tu nanti. boleh ke saya tahan? boleh ke saya tanggung? wallahu'alam. takkan tahu selagi tak sampai masanya kan. jadi, apa yang perlu dibuat hanyalah tawakal, usaha dan doa.

ini salah satu daripada usaha saya.

air dan minyak selusuh.

saya request seorang yang kami panggil ustaz di pejabat untuk buatkan. sebelum ini pun ada kawan-kawan yang minta dari ustaz tu. dah seminggu dia bagi. tapi saya belum mula minum lagi. Insya'Allah minggu depan start minum. banyak sangat cerita-cerita pasal air selusuh ni. ada yang kata boleh mula minum sekarang..ada yang kata tunggu sakit nak bersalin baru minum. agak confuse. as for minyak pun begitu.

tapi pada saya apa yang penting niat kita kan. Insya'Allah dipermudahkan. kita kena yakin dan tawakal.

ini cara-cara pengambilan air selusuh dan minyak selusuh yang ustaz berikan pada saya:


"Cara2nya.....

Untuk air tawar....boleh minum bila rasa nak minum, yang penting niat, selawat...takira berapa yang penting ganjil........bila nak abis....boleh tambah...bacanya sama tapi nak tambah awak kena pastikan air yang baki dituang keatas botol air baru......sentiasa ada dia ats air tu...(Tak faham tanya)

Yang minyak seluruh tu......kalau mampu...satu sudu tea setiap pagi......niat pun sama.....minta mudah bersalin, minta anak-anka yang soleh dah patuh ibu bapa.....dll lagi apa yang nak niatkan...jgn lupa fatihah dan selawat sentiasa.....

kalau rasa paling mampu buat ialah......rendam hujung rambut kelam minyak....biarkan titisan hujung rambut tu ke dalam mulut......beserta niat dan selawat lah.....

Untuk air (boleh guna untuk awak dan juga anak2 sedara dan sape2 je...)
bila dah tinggal suku air tu, boleh ditambah......bacaannya adalah fatihah 1 kali selawat 7 kali...(air yang baki hendaklah ditambah dari atas....maksudnya air baru dulu satu botol...tuangkan yang baki ke dalam air baru.)...niat utk kebaikan.

kalau anak demam...guna air ni utk sapu kepala dan muka...yang penting selawat sambil sapu.....lagi banyak selawat lagi bagus.

InsyaAllah...saya hanya ikhtiar..yang izinkannya adalah ALLAH...maka kena yakin dengan Allah dan patuh padaNYA dalam setiap amaln kita. AMIN.
Simpan tempat yang tak boleh dilangkah."

semoga dipermudahkan untuk saya dan BJ. amin.

tak lupa juga air akar fatimah. tapi saya belum rendam lagi. tunggu minggu depan juga. sebenarnya sangat takut nak minum awal-awal. takut terberanak awal sangat. ada juga dari hasil pembacaan saya, makan kurma 7 biji di bulan-bulan terakhir ni untuk mudahkan bersalin. jangan lupa baca surah Maryam & surah Yasin. dengan zikir Nabi Yunus. baca banyak-banyak walaupun tengah sapu sampah ke cuci pinggan ke. Insya'Allah.

mari kita sama-sama usaha!

6 comments:

  1. hai..kat mane dapat akar fatimah tu ek..elly dengar2 bunga tu kat mekah je kan...

    ReplyDelete
  2. elly, saya dapat ni dari kawan saya. masa die pregnant dulu ada kawan mak dia bawa blk dr mekah. dia pas sikit untuk kakak sy yg pregnant juga sama dgn die masa tu. lepas kakak sy guna, saya keringkan dan simpan sampai sekarang.

    ReplyDelete
  3. entry kita lebih kurang sama kan kali ni :)

    ReplyDelete
  4. ha tulah..mmg inilah dalam fikiran ibu-ibu hamil trimester ke 3..hahaha

    ReplyDelete
  5. hi! i aas bloghopping and terjumpa ur blog! :)

    well, saje nak share info sket pasal ni. hihi.

    pasal air selusuh tu, depends on org yg buat tu.. mcm i dulu, air selusuh yg mufti selangor (he's my parents friend) buat for me tu kene minum bila dah masuk 8 months preggy. sama cam u skang la, i terus start minum. tapi sesetengah org lain plak, air selusuh yg dorang buat mmg meant for masa tgh sakit. so ikot la pada cara2 si pembuat air selusuh tu. hehe.

    pasal akar fatimah. most ppl ckp rendam bila dah start sakit. sbb kalo rendam awal sgt, takot nnt sakit u lama plak. so bila dah start btol2 sakit nak bersalin, then rendam. once dah kembang, mmg dah masa utk bersalin la tu! hikk.

    hmmm. some tips for u during the labor.

    masa pregnant pun leh amalkan ayat yg 'laillahaillaanta subhanakainnikuntuminalzolimin' tu.. esp masa tgh sakit. kalo hafal surah yusuf mariam semua tu mmg ok la tapi me hari tu, pjg2 sgt so x hafal. i baca ayat ni jer ulang2 non-stop....

    pastu, masa tgh contraction kuat2 yg reading tinggi (u can check kt CTG machine nnt), make sure ur husband tolong urut n picit u kuat2 kt blakang.. area pinggang. it helps utk kurangkan rasa sakit tu!! insya Allah... :)

    aight.. saje nak share experience i dulu. good luck with the delivery! take care ya.. jgn lupa bykkan berjalan... jangan byk merungut sbb sabar itu insya Allah memudahkan kita masa bersalin nnt.. :)

    ReplyDelete
  6. oh anita..tq so much for the tips..i mmg sgt confuse tak tau nak ikut cemana..hehe

    ReplyDelete

welcome to preggieland dear