+ dag dig dug +

August 13, 2012

Anak² Istimewa


Salam 24 Ramadhan,

Tinggal berapa hari je lagi Ramadhan nak tinggalkan kita. Sedih, harap² berjumpa lagi Ramadhan tahun hadapan. Aminn.

Dah lama simpan hajat nak ziarah rumah anak² yatim atau anak² kurang upaya atau rumah orang tua². Tapi hajat tinggal hajat sehinggalah Atok Aji ajak anak² semua minggu lepas. Excited sangat nak pergi. Banyak kali tanya dekat Atok Aji & Nenek Nah. Kat mana? Apa nama tempatnya? Tapi info tak cukup sebab diorang pun ikut kawan². Yang kami tahu hanya tempat dia..di Bukit Beruntung.

Jadi hari ditunggu telah tiba. Awal² dah pesan kt Kakal. Nanti mainlah sama² dengan kawan² kat sana. Kesian kat diorang, takde Abi takde Ibu. Pastu dia tanya 'Pergi mana Ibu?' Jenuh nak menjawab satu² sekarang ni. Banyak sabar je lah, budak baru nak pandai berborak sorang ni.

Agak lambat bergerak sebab masing² kepenatan pagi tu shopping dengan Nanny, tertidur sampai pukul 5 baru semua hegeh² nak siap! Dah janji nak jumpa kawan Nek Nah dekat tol Bukit Beruntung. Dari situ kami konvoi. Dugaan pertama, hujan lebat sesangat. Dugaan kedua, sesat! Abang yang lead the way tu pernah datang tapi beliau lupa! Saborr je lah. Dalam setengah jam juga lah kami sesat. Akhirnya jumpa juga rumah penuh barakah ini.


Anak² kat sini bertuah yang amat. Rezeki bagi mereka tak putus². Menurut kata Mak Ngah, pengasuh rumah penuh barakah ini, rumah banglo ini disediakan oleh seseorang untuk anak² semua. Besar sangat banglo ni. Alhamdulillah rezeki diorang. Makan pakai semua cukup. Anak² diasuh dengan baik. Mendengar kata semuanya. Kata Mak Ngah petua hanya satu. Bacalah Al-Fatihah. Jadikan amalan. Kalau anak degil tak dengar kata, panggil datang dekat dengan kita, pegang ubun² dan bacalah Al-Fatihah kemudian usapkan dari kepala ke hati. InsyaAllah akan lembut hatinya. Wallahualam.

Saya tak sempat berborak dengan Mak Ngah tapi dengar beliau bagi tazkirah sikit² tu pun dah berjurai air mata. Mak Ngah pesan kepada kaum hawa, kita lah yang membentuk anak² kita. Tugas suami hanya sediakan keperluan dan kasih sayang. Perkara kedua yang penting untuk jadi bahagia ialah hormat suami. Suami ini hebat orangnya, kata Mak Ngah. 

Cubaan berkawan oleh Kakal.
Yang berbaju oren namanya Muhammad.
Baik budaknya tapi pendiam.

Baju putih itu lah Mak Ngah.
Yang tshirt hitam depan ni Mirza tak silap.
Mirza kena demam panas waktu kecil. Dah setahun mereka di sini.
Adik Mirza umur 2 tahun pun duduk sini juga.

Waktu kami datang ni ada 2 group sekali. Satu dari wakil pelajar² pengajian Al-Quran Masjid Negara (group Nek Nah) satu lagi group Pengamal Perubatan Islam, semua doktor² pakar. Ramai sangat, meriah gila. Budak² semua seronok tengok ramai yang datang. 

Wakil dari Persatuan Pengamal Perubatan Islam beri ucapan.
Solat ke main ni?

Waktu solat terawikh, saya duduk bawah jaga Kakal. Ambil kesempatan jenguk babies dalam bilik. Kesian, babies ramai yang kena chicken pox. Jadi tak dapat saya nak pegang dan gomol² mereka sangat. Sebab gerenti Kakal akan menyelit sekali. Ada sorang baby umur 6 bulan, saya nampak mata dia lain sedikit. Tapi saya tak tanya lebih lanjut..sedih. Yang jaga mereka pun adik² disitu juga. Dan ada juga pengasuh yang lain. Kasih sayang sangat erat antara diorang. MasyaAllah. 



Sesi terima sumbangan Aidilfitri.

Suap anak² makan.

Tetamu

Alhamdulillah, hati tenang betul bila berada di samping anak² istimewa ini.Even kita tak kenal mereka dengan rapat, tapi rasa kasih tu datang serta-merta. Sebelum balik saya sempat salam peluk cium Muhammad dan seorang lagi. Saya pesan belajar rajin², ingat jasa Nenek (Mak Ngah) sampai bila². Dua² mengangguk faham. *nangis*

InsyaAllah, Raya nanti nak pergi jumpa mereka lagi. Seronok!





8 comments:

  1. bagusnya fie amalan ni..especially bila terap kt anak2..moga2 bila dia dewasa, dia juga akan menjadi org yg prihatin

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah, akan teruskan amalan ni sekurang-kurangnya setahun sekali kan..

      Delete
  2. Sonoknye luang masa bersama mereka.. Huhuhu.. Ros dah lama tringin tp xtau bila nk dpt merasa :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seronok Ros..InsyaAllah, mana tahu satu hari nanti ada jalan kan..

      Delete
  3. umm..aku baca pun je nangis...mcm ngk iklan bernas jugakla..pun dah nangis..semoga anak² tersebut jadi anak² yg soleh dan solehah serta dilindungi oleh Allah S.W.T amin

    ReplyDelete
  4. As salam Fie@Wardah,

    Rasa nak mengalir airmata ni... Anak2 ni makbul doa mereka... Moga ALLAH berkati usaha kalian... Ameen :))

    ReplyDelete

welcome to preggieland dear